tirsdag 12. mars 2013

Mys





Det vil være feil å si at jeg er like skeptisk til konseptet kjendiser-koser-seg-sammen-på-tv som alle andre. Sannheten er at jeg er langt mer skeptisk til det enn det enn brorparten av befolkningen, og at jeg rett som det er går rundt for meg selv her på Tøyen mens jeg konstruerer innfløkte – og, sant å si, bare delvis pessimistiske – teorier rundt menneskeartens fremtid, basert på det ufravikelige faktum at folk åpenbart elsker å bli filmet mens de fremfører seg selv. 
Men, det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan like denne typen programmer hvis de bare gjøres bra nok. Og det fremste beviset på dette er hvor tøysete glad jeg er i svenske TV8s gamle program Mauro & Pluras kökTittelens Plura er vokalist og låtskriver i Eldkvarn Plura Jonsson, og Mauro er hans gamle venn Mauro Scocco. Programkonseptet går ut på at de to inviterer et par-tre kjente svenske musikere på middag, hvorpå de ved hjelp av matlaging, alkohol og lett henslengt kjøkkenjamming lurer sine gjester til å by på seg selv på en uanstrengt entusiastisk måte som selv den mest erfarne hjemme-hos-journalist bare kan drømme om å frembringe i sine intervjuobjekter.

Også Mauro & Pluras kök tipper rett som det er over i en blanding av forsert jovialitet og selvbevisst bli-sett-på-het som er langt over grensa for hva man som et voksent menneske plikter å tåle. Men fordi programmet hviler på Jonsson og Scoccos mangeårige vennskap, og fordi dette vennskapet hele veien skinner gjennom, uansett hvor mye de forsøker å skjule seg bak karikaturer av seg selv, blir programmet noe kvalitativt annerledes enn hva vi de siste årene har vært belemret med her til lands. Dessuten holdes føleriet på et minimum – dersom det gråtes er det på grunn av latter eller hakking av løk.

Min favorittøyeblikk fra Mauro & Pluras kök finner man omlag 25 minutter inn i episode 4, hvor Michael Nyqvist og Lisa Nilsson er på besøk, og en oppmerksomhetssyk Mauro Scocco setter seg ved pianoet og drar pianoriffet fra sitt gamle band Ratatas beste låt Jackie, hvorpå Nilsson stikker hodet inn i stua og – på tøys –roper "Mchl McDnld!". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar