Det finnes bare en «skole» innen intervjuer, og det er Chris Heath sin. Den britiske journalisten og Robbie Williams-biografen, kjent for sin ontologiske, tilsynelatende banale spørsmålsteknikk - når som helst kan han finne på å spørre intervjuobjektet hva som er vedkommendes favorittdyr, og hvorfor det er det, og hvor vedkommende var da vedkommende først tenkte at det var det, og så har du det sykt nok gående. I siste nummer av GQ, hvor Heath vel hovedsakelig skriver, har han intervjuet Bruno Mars. Jeg trodde ikke det var noenting som kunne toppe Bruno Mars' opptreden på Graham Norton Show, men denne artikkelen gjør det. Frode Grytten skrev en gang om Samuel Eto'o at «han er ikkje bare hissig på grauten, han er hissig på
smørauget, sukkeret, rosinene, kanelen, den raude saften, serveringsdama
bak disken og heile forbanna etablissementet», og det er Chris Heath her, men på en veldig chrisheathsk måte.
Personlig høydepunkt 1: Siste setning, åpenbart.
Personlig høydepunkt 2: Navnet på Bruno Mars' forrige band, Sex Panther.
Personlig høydepunkt 3: Chris Heath sin analyse av hvorfor Bruno Mars, egentlig navn Peter Hernandez, tok scenenavnet Bruno Mars: «Eventually he sidestepped the issue by adopting the name Mars, perhaps
figuring that the best way to avoid being stereotyped by race is to
sound as though you come from a different planet altogether.»
Personlig høydepunkt 4: At Mars, når han tar med Heath på casino, introduserer ham for alle som sin «onkel fra Sveits».
Personlig all-time Chris Heath-høydepunkt: Starten (det vil si, slutten av starten) på hans 2011-intervju med Michelle Williams:
«Here is what happens in this article: I meet with Michelle Williams
on three days in two different cities over a bit more than a week. Much
does not go as either of us expects. On the first day, we mainly talk
about her youth, and I make her cry. On the second, we mainly talk about
her becoming Marilyn Monroe. This is the only dry-eyed meeting.
(Unless—quite possible—I was too insensitive to notice.) On the third,
we mainly talk about her life with, and without, Heath Ledger. At the
end of the third day, we walk around a park in the dark. At the end of
the second day, we tidy up the leftovers of her daughter's birthday
cupcakes. At the end of the first day, she leaves in tears, her parting
words: 'That was really awful.' That's about all. There's also a moment at the very end of the
article that could be taken as an atmospheric, ambivalent allegory about
the chasing of dreams, but is probably just a brief account of a long
hike. The rest is taken up with all that kind of stuff that people
sometimes say when they're asked enough questions. If any of it breaks
your heart, it was probably already a little broken to begin with.»
Men egentlig, kommer jeg på, personlig all-time Chris Heath-høydepunkt: Andres Lokkos intervju med ham i bladet Bibel, som jeg en gang fikk låne av Henning Reinton. Finnes ikke på nett, men er samlet i en av Lokkos to artikkelantologier. Verdt hele boksen aleine, som det heter.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar