Det finnes mange gode intervjuer der ute, og Frank Ocean-portrettet i desemberutgaven av GQ er ikke såå bra (det tilsvarende
portrettet i New York Times er for eksempel bedre), men det skal Amy Wallace, hun som gjorde intervjuet, ha, hun evnet å få ut det beste sitatet jeg leste i hele fjor. Det handler om
Frank og hans perspektiv på tid, rom og samtidighet. Ganske mindblowing og
klargjørende på samme tid. Det er også en slags moral her: En ivrig øvelse
blant musikkritikere er å avskrive artister som passé, utvaskede, utgått på
dato etc. så fort det har gått noen år siden deres siste tindebestigning. En
eller fyr (Woody Allen? Leif Juster?) har sagt at humor er tragedie + tid. I musikksamtalen
opereres det gjerne med en tilsvarende ligning: irrelevant = relevant + tid. Jeg
mener – og jeg tror jeg har med meg Frank på dette – at et slikt regnestykke er
uttrykk for en veldig snever tidshorisont som ikke evner å se lenger enn neste
kvartalsrapport. God musikk (og -kritikk) har øye for de lange
linjene, og henger seg ikke opp konjunkturene fra måned til måned. UANSETT, her
er det sitatet jeg gjerne ville fortelle om:
«I never think about myself as an artist working in this
time. I think about it in macro. I feel like Elton John just made "Tiny
Dancer." He just made that shit like last night. Jimi Hendrix just burned
his fucking guitar onstage. Right? Freddie Mercury just had the half mike stand
in his hand in the fucking stadium. Prince was just on the mountain in
"Under the Cherry Moon." And I was there. That's how I look at it.
Like this shit just went down. You see the mastery that I'm surrounded by? How
on earth am I going to take the easiest way?»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar